Tijdrit

Datum Route Chauffeur
Lange tijdrit Nederveen Wim
Uitrijroute Finale Afstand Wegkapitein
Geen finale 100 Schijns Huub
Ritinformatie / verslag

TIJDRIT IN DE ZON!

                              
Voor de uitslag klik hier

Vandaag weinig wind, eerst nog een waterig maar later lekker zonnetje en een prima temperatuur van zo'n 18 graden. Kortom, prima tijdritweer! Helaas was dat aan de opkomst niet te merken. In de aanloop had ik juist het nodige enthousiasme ontwaard binnen de club. Zoveel zelfs dat ik besloot om mijn zwager Arthur weer te vragen om ons te helpen met de tijdwaarneming. Hij vindt dat best leuk om te doen en dus was hij vandaag present om alles goed te registreren. Bijkomend effect is dat ik niet achteraf alles handmatig hoef in te voeren.

Maar zoals al gezegd, de opkomst was ronduit teleurstellend. Meer ga ik er maar niet over zeggen want dan herhaal ik mezelf alleen maar. Lees de verslagen van de tijdritten van de afgelopen jaren er maar op na. De leden die vandaag wel de moeite namen om naar de Boulevard te komen konden constateren dat het nog wat fris was en dat de zon niet echt helder aan de hemel stond. De lucht is zo vochtig dat een beetje mystiek aandoet. Door het ontbreken van wind is het echter al best lekker.

We rijden op het gemakje naar de start. Hier staan de gebroeders van de Watering al op ons te wachten en zo ook mijn zwager Arthur. De apparatuur staat al opgesteld en terwijl de rest van de club is begonnen aan een inrijd- dan wel verkenningsrondje voer ik alle namen in in het computerprogramma. Nu is het wachten op de terugkomst van de groep om te kijken of iedereen netjes geregistreerd is en om vast te stellen hoeveel rondjes iedereen gaat rijden. In tegenstelling tot vorig jaar kan iedereen weer kiezen uit een of twee rondjes van 13,3 km. Uiteindelijk kiezen Wouter en Richard voor 1 rondje en de rest voor de volledig afstand van 2 rondjes.

De computer zet de A-rijders bovenaan de startlijst. Op volgorde van ranking gaat iedereen van start. De eerste 14 om de minuut, de laatste 4 om de twee minuten. Daarna de rijders die voor 1 rondje kozen. Er is vandaag maar een lid die voor het eerst mee doet. Jan Mens mag dan ook de spits afbijten en gaat om 9:50 als eerste van start. Daarna start de rest van de groep ook, als laatste Richard.

Hieronder volgt mijn persoonlijke relaas. Wie niet kan wachten op de conclusies van deze dag kan alvast naar beneden scrollen....

We rijden de route die loopt aan beide zijden van het Schelde Rijn Kanaal. Bijzonder aan deze route zijn de twee bruggen die we over moeten. De eerste brug is de noordelijke brug die direct na de start opdoemt. Er staat maar weinig wind maar de aanloop naar de brug is wel wind tegen. Na de korte felle draai het fietspad op volgt de klim met een klein beetje hulp in de rug van de zwakke bries. Direct gaat je hartslag omhoog en begint het echte feestje van uithoudingsvermogen en cadans. De helling af na de brug voelt heerlijk aan. Jammer genoeg moet je vol in de remmen op het hoogtepunt wat snelheid betreft. Twee scherpe bochten verder is het weer windje tegen op weg naar het Spuikanaal. Daarna de blinde bocht rechtsaf en kun je beginnen aan het lange stuk zuidwaarts over slecht asfalt.

Start

Na onder de tweede brug door gereden te zijn buigt de weg lichtjes naar het westen en moeten we even heuvel op in aanloop naar die tweede brug.  Einde weg rechtsaf en dan iets serieuzer klimwerk, ook nog eens met wind tegen. In de eerste rondje kan ik hier nog redelijk tempo houden. Dat zal dadelijk anders zijn weet ik uit ervaring. Maar zover is het nog niet. Eerst de brug over en lekker berg af naar de afslag links de polder in. Hopen dat hier geen auto's aankomen zodat je de bocht lekker strak kan nemen. Voor mij gaat dat prima. Wederom een slecht stuk asfalt en aan het einde linksaf. Hiervoor moet je een beetje heuvel op en dan juist als ik de bocht scherp aan wil sturen komt een grote toerclub mij tegemoet. Ik moet even inhouden en helemaal buiten langs maar alles gaat gelukkig goed.

Nu volgt een stukje naar beneden en omdat de wind hier in de rug staat zet ik even aan de tikt de teller de 47 p/uur aan. Vervolgens aan het einde rechtsaf op weg naar het lange stuk noordwaarts. Een blik naar voren gericht toont mij een lege weg. Ik time de afstand en de voor mij gestarte Huub licht dus zeker nog een minuut en tien seconde voor me. Als ik hem wel inhalen had ik harder moeten gaan. Dus dat zet ik maar uit mijn hoofd voor nu. De snelheid is op zich prima. Net als het stuk aan de overkant van het kanaal zuidwaarts rijdt ik nu ongeveer 38 km/uur. Na de passage van de boerderij halverwege gaat het iets harder. Tot slot een bocht naar links en even later naar rechts en ik zie de start/finish voor me liggen.

De benen voelen prima. Mijn plan om rustig te starten en in het tweede rondje iets te versnellen laat ik lopen. Ik voel dat me dat niet gaat lukken maar verder geen problemen. Ik passeer de streep en wordt aangemoedigd door chauffeur van de dag Wim. Snel daarna weer de bocht om. Rondje twee is begonnen. Het is even manoeuvreren door her en der plassende leden van een andere toerclub. Dat gaat prima en de scherpe bocht het fietspad op ook. Vlak voor het zicht me door de bosjes rechts van me ontnomen wordt zie ik Danny rechts van me op de parallelweg. Ik schat in dat hij nog net geen minuut ingelopen is. Voor mij de aansporing om te proberen me niet te laten inhalen. Een blik op de teller leert me dat ik bijna net zo hard ga brug op als een rondje eerder.

Wanneer ik op het tweede brugdeel over het Spuikanaal rijd zie ik onder me Lars op de grond liggen. Ik schrik behoorlijk en wacht even af wat ik zal aantreffen als ik daar aankom. Zodra ik er ben zie ik dat Lars weer staat en dat Huub bij hem is. Ik vraag of het goed gaat en besluit om door te rijden. Het lange stuk zuidwaarts gaat nagenoeg zo hard als een rondje eerder en de benen voelen op zich nog steeds goed. Dat zal anders worden wanneer ik de zuidelijke brug voor de tweede keer over moet. Nu gaat het niet meer zo makkelijk. Mijn snelheid duikelt naar beneden en ik moet even flink aanzetten om niet richting de 30 te gaan. Bergaf is het even recupereren maar toch ook weer snelheid maken. Ook nu gaat de afslag linksaf gelukkig weer zonder problemen.

En zo kom in de laatste kilometers. Tot mijn vreugde kan ik de snelheid vast houden. Voor me zie ik niemand maar met het uitvallen van Huub is dat ook wel logisch. Echt veel puf heb ik echter niet meer en dus lukt het me niet om een fatsoenlijke eindsprint er uit te persen als ik even later over de streep ga. Mijn tijdrit zit erop en nu is het uitbollen. Met enig genoegen stel ik vast dat ik niet ben ingehaald. Wanneer ik weer terug ben bij de auto bij de finish zie ik dat iedereen inmiddels gefinisht is. Ook Huub en de gehavende Lars zijn inmiddels terug bij het eindpunt.

Vrienden

Reinier ontfermt zich over Lars die toch behoorlijke schaafwonden heeft over een groot deel van zijn lichaam. De ontsmettende sterilon laat zich gelden gezien de uitdrukking op Lars zijn gezicht en de kreten die hij uit slaakt. We besluiten om Lars netjes thuis te brengen op de fiets. Dus fietst de hele club ik rustig tempo onder een aangenaam zonnetje naar Ossendrecht en even later naar Huybergen. Daarna rijden we de B-finale terug naar 't Strandhuys.  Aangezien we niet splitsen besluit ik achterin te blijven om te kijken of iedereen bij kan blijven. Zodoende zie ik al snel de voorsten onder leiding van Yasta uit het zicht verdwijnen. Met Reinier blijf ik bij Wouter. We vegen ondertussen nog wat achterblijvers waaronder Richard op. Na afloop eten we appelgebak en drinken we koffie en thee en sluiten we deze rit af.

Appelgebak bij 't Strandhuys

 

Conclusies van deze tijdrit:

Geen al te rare zaken vandaag, behalve de valpartij van Lars in de bocht na de eerste brug in het tweede rondje. Op snelheid boste hij na de bocht op een groepje andere toerfietsers. Huub die na hem reed ontfermde zich over de onfortuinlijke. Hierdoor hebben zij beiden geen eindtijd en zijn ze spontaan B rijder geworden vandaag om toch een klassering te hebben.

Lars is gevallen

Dat vandaag Yasta zou winnen is geen verrassing. Meer verrassender is dat Eric eigenlijk kort bij kon blijven. Uiteindelijk komt hij minder dan 30 seconde tekort wat op zich uitstekend is. Had er meer in gezeten? 30 seconde lijkt weinig maar is bij deze snelheden toch nog steeds een behoorlijk gat.

Op de derde plek Danny. Gezien zijn goede rijden van al bijna heel het seizoen is dat geen verrassing. Volgens mij had hij op meer gehoopt maar het gat naar de snelste twee is toch behoorlijk. Het gat vanaf daar naar plek 4 voor Daan is ook aanzienlijk. Daan was al blij dat hij niet ingehaald werd. En ook het gat naar nummer 5 is weer ruim een minuut. Gaetano rijdt een strakke tijd (ruim 36 km/uur gemiddeld), maar een paar seconde sneller dan Niels. Maar ook Arjan, Jochem en Charl zitten niet zo ver achter beiden. Nog net in de top 10 zit nieuw lid Jan Mens.

Wanneer we de tijden vergelijken met vorig jaar dan zien we toch wel wat bijzonderheden. Vorig jaar reden we allemaal maar een rondje en was het bagger weer met miezer en veel wind. Yasta rijdt ondanks dat toch iets langzamer (40,1 tegen over 40,7 vorig jaar). Nummers 2 en 4 Eric en Daan zijn een stuk sneller, net als Arjan. De anderen hebben vorig jaar niet gereden of reden lek waardoor we niet meer vergelijkingsmateriaal hebben. Afgezet tegen het clubrecord van Johan (37:59, 42,3 km/uur) is er nog voldoende ruimte voor verbeteringen! Volgend jaar beter?

Daan

Voor de uitslag klik hier

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer