Biezelinge

Datum Route Chauffeur
BoZ - Grand Ballon

Punt

Rene

Uitrijroute Finale Afstand Wegkapitein
94 Dommele, van Daniel
Ritinformatie / verslag

Stralend weer ten westen van het kanaal!
Voor de oudere onder ons, en de meerderheid van onze TC valt daar zeker onder, zal de Naam Biezelinge misschien een belletje doen rinkelen omdat voormalig premier Jan-Peter Balkenende in dit dorp geboren is. Meestal wordt het dorp in één adem genoemd met Kapelle. De dorpen worden op als het ware aan elkaar gebonden door de naam van het station dat halverwege beide dorpen ligt. Die spoorlijn is trouwens de grenslijn. Dus zodra we het spoor oversteken van noord naar zuid rijden we onze naamgever van vandaag binnen. Maar zover is het nog niet.

Rond een uur of negen is de zon al druk doende om de mist en vochtigheid weg te poetsen. Dat gaat helaas nog niet helemaal van harte. Misschien is het wel een reden voor een aantal leden om toch maar niet naar de Boulevard te komen? Ondanks het geweldig mooie nazomerweer, hebben slechts 23 leden de moeite genomen om met hun fiets naar het vertrek te komen. Onze 24ste man is René die na zijn winst van vorige week bij de B dit keer de bus bestuurt.

In deze tijd van het jaar is de kledingkeuze altijd lastig! Dat zag je ook aan de diverse outfits vandaag. leden met winterbroek en jas met lange mouwen tot aan leden in zomerse lengte met blote armen en benen! De thermometer in mijn tuin gaf 8 graden aan. Mijn verwachting was dat het na elf uur al tegen de 18 graden zou zijn. Ikzelf koos dus voor een shirt korte mouw met daarover heen mijn trainingsjasje. Zodra het warm genoeg zou zijn kon ik gemakkelijk uit doen.

We vertrokken zuidwaarts en al snel reden we op het fietspad langs de oude Zeeuwse weg. Samen met Bas bespraken we van alles en nog wat en hielden we tegelijkertijd snelheid netjes rond de 31 km/uur. Dit werd mede ingegeven door een koppeltje wielertoeristen die net voor ons het fietspad op gedraaid waren en ongeveer met deze snelheid zo'n 100 meter voor ons peddelde. In eerste instantie bleven we er dus netjes achter maar toen beide heren achter elkaar gingen rijden besloten Bas en ik om er voorbij te gaan. Vanaf dat moment ging de snelheid omhoog. Op zich geen probleem schatte ik in, gezien het feit dat we de lichte wind in de rug hadden.

Daarna volgen we bekend terrein langs de oude rijksweg tot we bij het dorp Krabbendijke komen. Dan slaan we rechtsaf, steken het spoor over en vervolgen de weg noordelijk van de treinbaan. Op de Koksedijk blijven we gewoon rechtdoor aanhouden en laten we de afslag binnendoor naar Yerseke rechts liggen. In plaats daarvan volgen we nu het fietspad langs de N673. Onze chauffeur volgt ons netjes boven op de dijk. Op de rotonde bij het binnenrijden van het mosseldorp buigen we links af richting het dorpje Vlake en het kanaal door Zuid Beveland. Intussen rijdt ik nog steeds op de eerste rij en heeft Bas zijn plaats afgestaan aan eerst Jochem en iets later Reinier. Laatst genoemde rijd enthousiast het talud van de Postbrug op om vervolgens het kanaal voor de eerste maal deze morgen over te steken.

Nu volgt een afdaling die windje mee lekker op tempo gaat. Daarna is het wat draaien en keren op weg naar Kapelle. Zoals al gezegd in de inleiding ligt Kapelle noordelijk, gescheiden door de spoorweg van Biezelinge. Voordat we beide kernen doorkruizen is er de laatste weken gebruikelijke vraag voor een plaspauze. Dus houden we even stil en kan iedereen sanitair ontspannen. Voor een aantal leden is er nu ook de mogelijkheid om overtollige kledingstukken uit te doen en af te geven in de bus. Ikzelf doe ook mijn trainingsjasje uit.

Na Biezelinge buigen we oostwaarts af. Hoewel de genen die de moeite hadden genomen om al een stukje op kop te rijden, zo'n beetje niemand overigens, het al hadden kunnen merken, krijgen we nu de wind op kop. Hoewel de wind nog niet eens zo heel hard waaide hadden de koprijders toch wel eventjes nodig om weer een goed tempo te vinden. Ikzelf rijd nog steeds op kop, nu met opnieuw Jochem. Een bestuurslocomotief dus!

We passeren voor de tweede keer het kanaal door Zuid Beveland en rijden op Kruiningen af. Niet direct maar via een omweg overigens. Eerst zoveel mogelijk zuidwaarts richting de Westerschelde en daarna om de nieuwe enclave van de oude veerhaven heen. Al tien kilometer eerder had ik Jochem laten weten dat ik genoeg kopkilometers had gemaakt vandaag en ik me terug zou laten zakken. Maar toen ik daadwerkelijk mijn benen stil hield was het enige resultaat dat Jochem opeens een paar tientallen meters voor ons te rijden kwam!?! Blijkbaar was de animo om op kop te komen niet bijster groot. Pas wanneer we al lang en breed Waarde zijn gepasseerd, de teller geeft dan al 65 km aan, lukt het me om eindelijk af te geven. Met dank aan Huub die dan zijn verantwoordelijkheid neemt.

Op het gebruikelijke punt splitst de groep zich en maakt zich op voor hun respectievelijke finale. Voor de A betekent dit dat we eventjes weer wind mee krijgen en gaat het tempo wat omhoog. Wanneer we weer de Zimmermanweg opdraaien begint de finale en blijft het tempo tot mijn verbazing best hoog! Het is Folke die op kop rijdt en dan nog goede hoopt heeft er een mooie strijd van te maken. Maar helaas is hij de enige en het duurt niet lang voor het tempo tot rond de 30 per uur terug zakt. Nu volgt er een lange fase van vooral kijken en kijken! Zo worden er soms wat pogingen gedaan en rijden soms eenlingen eventjes los. Maar allen ervaren ze dat de wind toch wel vervelend hinderlijk is. Af en toe is er een serieuze poging, met name Folke en Huub proberen het een paar keer. Maar telkens wordt er snel en adequaat gereageerd.

De brug over het spuikanaal wordt gerond en in de afzink wordt even flink tempo gemaakt. Even volgt een periode met wat meer aktiviteit. Johan zie ik aanzetten maar zijn punch is niet krachtig genoeg om echt weg te komen. Dan is het Jochem die weg peert. Niemand wil de kastanjes uit het vuur halen en snelheden van 27 km/uur openbaren zich op mijn teller. Dit is de kans voor Jochem die echt een groot gat pakt. Pas als we op de Martinushoeveweg richting de A4 zitten komt er serieus reactie. Wie anders dan Folke waagt zijn kans en springt het gat in. In hoog tempo gaat hij achter Jochem aan, gevolgd door Huub. Tot dan heb ik mijn kruit droog gehouden maar besluit ik dat het nu het moment is. Alleen Charl pakt mijn wiel nog en samen passeren we eerst Huub die een beetje stilvalt.

Vooraan is duidelijk te zien dat Jochem snelheid verliest want Folke heeft al weten aan te sluiten voor het viaduct over de A4. Charl en ik werken prima samen en gedoseerd hengelen wij de beide koplopers langzaam binnen. Uit ervaring weet ik dat die streep nog heel ver weg ligt, zeker met oosten wind! Ik ben in mijn hoofd al bezig met het eindspel als ik opeens Jochem naar de grond zie gaan. Jochem heeft het achterwiel van Folke aangetikt en gaat behoorlijk hard onderuit. Einde finale voor hem. En ook voor de rest want gelukkig is de ethiek binnen de A-finale zodanig dat we bij valpartijen eerst kijken naar de slachtoffers en niet naar wie er wint of niet!

Uiteindelijk blijkt het gelukkig alleen maar om schaafwonden te gaan. Ook zijn de beschadigingen aan de fiets minimaal. Alleen wat beschadigde remgrepen en een derailleur die scheef staat. Nadat Reinier de wonden heeft schoon gemaakt stappen we allemaal weer op de fiets, of in het geval van Jochem, in de bus. Daarna rijden we terug naar het Strandhuys waar we in de zon genieten van de koffie!

Daan

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer