Tholen-Oesterdam

Datum Route Chauffeur

Meerstra

Roy

Ritinformatie / verslag

WESTENWIND OP DE OESTERDAM

Na een wisselvallige week voorspelt het KNMI dat juist op zondag we een zo goed als droge dag mogen verwachten. Wanneer ik opsta en naar buiten kijk zie ik inderdaad een aardig blauwe hemel. De thermometer in de tuin geeft 13 graden aan met weinig wind. Dat belooft dus best een aardige rit te worden.

Iets voor negenen is Arjan bij mij en rijden we samen richting de Boulevard. Zo in het zonnetje is het best lekker maar de wind is al aardig aangetrokken. Overigens was het de afgelopen dagen ook best onstuimig wat de wind betreft! Zo gek als gisteren zo het gelukkig niet worden toen het soms windkracht vijf was.

Bij de schelp hebben zich een man of 30 verzameld maar de bus ontbreekt. Chauffeur van vandaag is Roy die op donderdag meldt dat hij niet kan deze zondag. Een oproep op de app levert niets op en dus gaan we zonder bus op pad. Gelukkig zijn er vandaag geen lekke banden of ander ongemak zodat het deze keer niet zo veel uit maakt. Toch wil ik iedereen er met klem op wijzen dat het een ieders verantwoordelijkheid is om te kijken wanneer hij of zij chauffeur is. Indien men echt niet kan is het ook de eigen verantwoordelijkheid om voor een vervanger te zorgen! Indien je dit niet doet dupeer je de rest van je club die dag zonder bus zit!!

We zigzaggen de stad uit langs de haven. Dit hebben we nu een paar keer gedaan en ondanks dat het toch weer een heleboel draaien en keren en regelmatig wachten voor stoplichten is, gaat het inmiddels best vanzelf.... Dit keer geen politie-zonder-begrip in het havengebied zodat we al rap op de Thoolseweg zitten. We gaan vandaag dan wel over de Oesterdam, dit doen we van noord naar zuid. Qua wind niet de meest gunstige richting maar de clubleden zijn allemaal goed in vorm en zonder problemen passeren we de 10 kilometer lange constructie, aangelegd in het kader van de Deltawerken.

Daarna buigen we rechtsaf om via de Oude Rijksweg richting Krabbendijke te rijden. Hier missen we een afslag waardoor er even wat verwarring ontstaat. Die verwarring wordt direct benut om een sanitaire stop in te lassen en zo komt het dat we opeens helemaal verspreid rond rijden! Wanneer we zo'n beetje allemaal weer bij elkaar zitten splitst de groep zich opeens weer in tweeën? Bas slaat linksaf, de meesten gaan rechtsaf, wat ook de juiste richting blijkt te zijn.

Inmiddels hebben we nu de wind pal in de rug en gaat het tempo stevig omhoog. Achter ons rijdt nog een toerclub maar die zien we steeds verder van ons vandaan rijden. Het klimmetje over de Bathse brug gaat netjes, in ieder geval hoeft niemand hier te lossen, zij het dat we nu net wat groepjes oprapen. Sommigen van hen pikken eventjes aan maar blijkbaar is ons tempo dermate hoog dat de meesten vrij snel zich weer uit de groep laten zakken. Toch worden we ook nog een keertje zelf als groep in gehaald door een groepje vlaamse amateurs. Dat was voor Sjel een geluk omdat hij zodoende vrij snel weer kon aanhaken na een zelf geplande plaspauze!

We rijden vrij snel langs Ossendrecht en even later door Huybergen. Hier wordt het tussenprintje gewonnen door Lars, wie anders! En zo maken we ons op voor de finales. De wind hebben we nog steeds mee terwijl een vrij grote groep besluit te kiezen voor de A-finale. Ikzelf heb mijn strategie al bepaald: De straffe westenwind zal vermoed ik niet gaan zorgen voor een schifting. Daarvoor staat ze te gewoon te veel recht van voren vandaag. Dus besluit ik om goed het wiel te kiezen en te zorgen dat ik niet te ver van achteren zit om verrassingen te voorkomen.

De eerste die er een flinke snok aan geeft is Rob Naaijkens. Windaf jaagt hij de snelheid op richting de 60 km/u!! (Toerclub??) Ondanks zijn forse inspanning breekt het niet echt. Wel wordt nu alles op een lint getrokken en kan ik vrij gemakkelijk wat plaatsjes naar voren opschuiven. Even later buigen we linksaf en is het volgens mij een Roosendaalse koppel dat er vandoor gaat. Nieuw lid Ronald van Broekhoven en Jan Kees pakken een gaatje. Het duurt eventjes voordat er een achtervolging op gang komt. Ik zit iets te ver naar achteren om te zien wie daar verantwoordelijk voor zijn. Maar wie het ook zijn, al vrij snel hebben we de vluchters weer te pakken en valt het eventjes wat stil.

Het is nu een tijdje onrustig met enkele demarrages. Ik ben niet de enige die tactisch rijdt want telkens wordt er veelvuldig gekeken, gewacht en toch weer gereageerd! Voor zover ik kan zien, excuses voor hen die ik tekort doe, zijn het Ronald, Jan Kees en Rob die proberen terwijl Huub veelvuldig de achtervolgingen probeert vorm te geven. De meest serieuze poging van deze finale is er een van Jan Kees die snel gezelschap krijgt van eerst Johan en even later Charl. Folke ziet het gevaar en springt ook het gat in, maar volgens mij komt hij niet bij het trio.

Het opdraaien van de Westelaarsestraat gaat voor het koptrio moeizaam. En even later strandt ook deze poging, ook omdat er op dit moment gewoon te veel leden zijn die hard en lang op kop kunnen rijden. Ik zie het allemaal met veel belangstelling aan. Met name dat Charl een aardige inspanning doet stemt me tevreden. Als sprinter vrees ik hem het meest! Nu hetzelfde beeld als even daarvoor. Rob probeert het een paar keer om weg te springen maar het zit hem vandaag niet mee. Ik denk mede omdat de wind toch te hard blies en ook omdat de groep altijd weer op tijd in de achtervolging ging.

En zo gaat mijn voorspelling dat het een sprint gaat worden waarschijnlijk bewaarheid worden. Bij de Tol gaat Rob voor een laatste keer maar zijn jump mist de snelheid. Met dank aan Folke, Johan en vooral Huub verloopt alles perfect voor mij en op zo'n drie honderd meter voor de streep, het gat met Rob is dan al aardig geslonken, zet ik aan. Onder mijn arm door zie ik dat ik een gaatje heb. Slechts één wiel zie ik wat dichter bij komen. Ik realiseer me dat ik op een te kleine versnelling sta en schakel nog wat zwaarder en zet opnieuw aan. Het wiel achter me verdwijnt uit mijn blikveld en vrij solide ga ik als eerste over de streep! Het wiel wat ik achter me had gezien was van Ludo die dan ook tweede wordt, gevolgd door Jan Kees en Johan.

We bollen nu uit en laten iedereen weer aansluiten die wat op achterstand was gezet. Gezamenlijk rijden we terug naar het Strandhuys voor de koffie en thee. Het zonnetje schijnt nu vrij ongehinderd zodat we best lekker kunnen napraten. Er volgt hier ook nog een mededeling: Volgende week vertrek om 8.00 uur. Dit ivm de lengte van de rit over de Zeeland brug.

Daan

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer