Den Inkel

Datum Route Chauffeur
Den Inkel

Engels

Albert

Uitrijroute Finale Afstand Wegkapitein
Thoolseweg Ossendrecht 90

Dongen, van

René

Ritinformatie / verslag

 

OP EN TOP ZOMER!  

(verslag clubrit 8 juli 2018)

Deze zondag kijk ik eens om me heen. We rijden op de Oesterdam. De zon schijnt uitbundig en de temperatuur is aangenaam. Een blik op de windmolens links van ons leert me dat er nauwelijks wind staat. Het 34 man sterke peloton waarin ik achter aan de staart hang, kabbelt in een gelijkmatig tempo voort, compact en eensgezind zuidwaarts rijdend. Eigenlijk is dit wel een rit die dicht bij perfect komt, denk ik! Dit is wat deze hobby de moeite waard maakt!

Zo'n uurtje geleden verzamelden we als TC op de gebruikelijke plek. Op de Boulevard is het dan al druk met kooplieden die hun kraampjes opbouwen. En hoewel de braderie officieel pas om 10 uur op gaat is er al best wat publiek. In ieder geval genoeg om het fietspad te blokkeren en dus rijden Arjan en ik over de weg naar de wachtende groep toe. Jan Hermes komt op me af en vraagt of het misschien geen goed idee is om alsnog de groepsfoto te maken. En inderdaad, de gezellige drukte naast het zwembad geeft de indruk dat de opkomst massaal is. Snel tel ik de leden en constateer dat dat allemaal toch nog wel mee valt. 33 leden of aspirant leden staan te wachten op vertrek. Die groepsfoto komt dus later nog wel een keer.

Zoals hierboven al geschetst staan er ook een aantal nieuwe leden dan wel gasten tussen de aanwezigen. Op de eerste plaats René Been en Esther, beiden oud-lid. René had zich met de ALV al aangemeld en had zijn clubkleding reeds in bezit, maar kreeg in de aanloop naar het seizoen pech met een valpartij. Twee weken geleden kwamen we hem al een keer tegen samen met Esther maar vandaag reden zij de hele rit mee. Ook twee nieuwe leden waren weer present. Twee weken geleden hadden ze al een keer mee gereden en waren zo enthousiast dat ze graag lid wilden worden. Yasta Michielsen en Eric van de Watering, van harte welkom! Tot slot stond ook nog de vader van Gaetano bij het vertrek. Net als Esther trouwens in een KMC tenue.

Even na negenen vertrekken we. We rijden 'ouderwets' uit via de haven. Het was de bedoeling om het nieuwe fietspad langs Kop van 't Hoofd te nemen en zo alle stoplichten te omzeilen. Maar helaas is momenteel de brug over de sluis afgesloten zodat we toch maar de normale route namen, met een kleine uitzondering. Die bestond uit de oversteek van de randweg bij de stoplichten nabij de bocht. Helaas staan deze lichten veel te kort op groen. Gelukkig kwam er net geen verkeer aan want de helft van de groep stond op een gegeven moment op de weg te wachten om de scherpe bocht te kunnen maken. Dat gaan we in de toekomst dus anders oplossen....

Vanaf dan hebben we een rustige en beheerste rit. Chauffeur Albert heeft weinig te doen, behoudens dan alle leden die onderweg even stoppen om te plassen. Overigens stoppen we vlak voor Waarde ook een keer met heel de groep om de nodige blazen te kunnen legen. Heeft dat iets met de gemiddelde leeftijd te maken?

Zoals al gemeld stond er weinig wind. Die waaide voornamelijk uit oostelijke richtingen. Voor de finale Ossendrecht zou ze van weinig betekenis zijn schatte ik zo in. De splitsing verliep niet helemaal vlekkeloos. Ik zag leden gewoon rechtdoor rijden de volgens mij liever me de A mee waren gegaan. Verder het gewone stramien van het extra lusje voor de A en ons opmaken voor de eerste versnelling. Een bord dat de weg afgesloten zou zijn (wat ze niet was!) kon ons niet tegen houden!

De eerste versnelling was van Kees Simonis. Even daarvoor had hij aan mij al laten doorschemeren dat de aanval de beste verdediging is. Het leidt niet tot een echte reactie en het duurt even voor er iets gebeurt. Kees mag even hopen maar dan komt het spel toch op gang. Volgens mij was het Gaetano die aangaat en Charl met zich mee krijgt. Even later is het Denny die de overstap waagt en hebben we dus een man of vier aan kop. Vanaf dan is het snel gedaan met Kees die in rap tempo door de groep zakt. De andere koplopers gaan er ook al snel aan maar vanaf dan wordt er lekker op los gedemarreerd.

In verschillende samenstellingen rijden nu plukjes renners los. Jan Kees, Denny, Huub, Frenk Bosters Jr zijn dan het meest actief voor zover ik kan beoordelen. Johan is ook attent, net zoals Charl. Ook ikzelf besluit me niet meer te laten verrassen en ga naar voren. Als ik vooraan kom trek ik direct volle bak door. Mijn inschatting is dat er te weinig wind staat om het voor veel leden echt moeilijk te maken. Dus hoop ik dat we met een paar tempobeulen de wedstrijd hard kunnen maken. Het breekt nu wel een paar keer maar vooraan is het tempo niet hard genoeg en volgens steeds weer hergroeperingen.

Nu volgt even een stukje typische A finale. Na een demarrage van mij sluiten er renners aan die vervolgens lekker in mijn wiel blijven zitten. Tot drie keer toe versnel ik dan maar weer vanuit voorste positie in de hoop dat het gaat breken en we met een groepje voorop komen en blijven. Even heb ik hoop wanneer Johan me voorbij komt en me aanspoort aan te pikken. De volgende vijf minuten mogen we erin geloven maar onder aanvoering van mijn eigen broer komt de groep toch weer bij. Maar weer het zelfde liedje: niemand wilt echt vaart maken en dus ga ik maar weer aan. Dit keer is het René van Dongen die wel mee wilt helpen.

Samen met René rijden we weer een stukje los als Johan aansluit. Dit lijkt me een goede ontwikkeling en rap gaan we draaien. Voor René is dit echter net te veel van het goede en hij moet afhaken. Johan en ik trekken nog wel goed door maar toch sluit iedereen weer aan. We zitten dan al op het rechte stuk richting de A4. Arjan neemt als eerste de bocht en ik hou mijn benen stil zodat Arjan langzaam van ons weg rijdt. Niet dat Arjan een geweldige rush plaatst, maar meer dat niemand nu even de achtervolging wilt inzetten. Alleen Jan Kees probeert nog iets en dicht het gat in zijn eentje. Voor mij verandert er niets aan de situatie. Met Arjan en mijn broer op kop kan ik rustig de boel aankijken.

Inmiddels is Denny voor mij komen rijden. Maar hij maakt ook geen aanstalten om het tempo op te voeren. En zo krijgen Arjan en Jan Kees even de ruimte. Maar nu is het Huub die zich niet meer kan inhouden met Johan in zijn wiel. We zijn inmiddels de A4 overgestoken en helling af gaat de gashendel nu open. Huub kan zijn tempo helaas niet lang genoeg volhouden maar Johan neemt dan het stokje over. We peuzelen Arjan op en rijden op Jan Kees af die nog een klein gaatje heeft. Maar de wind is hier van voren en hij houdt het ook niet. Johan heeft zwaar geschakeld en ontwikkeld een leuk tempo. Vrij eenvoudig kan ik zijn wiel houden en begin het zonnig in te zien. Enige obstakel nu nog is een groep tourrijders die vrij breed uit voor ons uit rijden.

Johan begint nu tempo te verliezen en dan is het aan mij om het af te maken. Ik haal eerst Johan en dan de groep voor ons in en schrik dan opeens van de afstand tot het bordje voor me. Ook ik voel mijn benen vollopen, en tevens iemand in mijn wiel zitten. Charl heeft de finale constant zeer attent mee gereden en komt nu uit mij wiel. Ik baal even en als ik wil aanzetten voor mijn laatste adem wordt ik opeens nog een keer voorbij gestoken. Dit maal door René die in hoog tempo op Charl afstormt. Even overbluft laat ik lopen en wordt zo derde. René lukt het niet om Charl bij te halen en zodoende is de uitslag bekend! Charl wint voor René en mijzelf.

Ook in Calfven wordt aan de weg gewerkt en dus keren we na de finish om. Via het parcours van de Triotijdrit rijden we vervolgens terug naar het Strandhuys. Hier wordt onder het genot van koffie en thee de ochtend nog eens geëvalueerd!

Daan

Theme by Danetsoft and Danang Probo Sayekti inspired by Maksimer